Studiul UNTRR Piața transporturilor rutiere 2018-2030, analizează modul în care digitalizarea și adaptarea la tehnologie vor modela viitorul transporturilor rutiere. Menținerea pasului cu inovațiile tehnologice în domeniul logistic și investițiile necesare în soluții digitale pot fi provocări, în special pentru firmele mai mici. De anul acesta, a început retroechiparea vehiculelor de transport internațional cu tahograful inteligent 2, măsură unică până acum în istoria tahografului de la introducerea acestuia la nivel european, generând costuri suplimentare pentru firmele de transport.
În contextul digitalizării, dar și al creșterii anuale a salariilor cu 10%, a taxelor de drum cu peste 50%, a combustibililor cu 10% (medie anuală), a costurilor de achiziție a camioanelor verzi (acestea au preț triplu față de cele pe motorină, dar posibil vor fi subvenționate), a stațiilor de încărcare, se va ajunge la o creștere medie anuală a costurilor transportatorilor cu 6-7% în următorii 5-6 ani.
Digitalizarea transporturilor rutiere de mărfuri
Digitalizarea începe să redefinească modul în care sunt gândite operațiunile și serviciile în sectorul transporturilor, cu soluții precum urmărirea directă a marfă către clienți, creșterea eficienței și optimizarea costurilor, esențiale pentru competitivitatea pe piața internă și internațională. În unele firme mici, totuși, există o rezistență semnificativă la schimbare și o înțelegere redusă a tehnologiilor digitale.
Digitalizarea în transportul rutier de marfă are ca scop creșterea eficienței, reducerea costurilor operaționale, îmbunătățirea vizibilității și gestionarea generală a lanțului de aprovizionare prin:
- Sisteme de management al flotei: optimizarea rutelor și reducerea costurilor operaționale prin implementarea softuri ce permit monitorizarea în timp real a vehiculelor, consumului de carburant, programelor de întreținere și performanței șoferilor
- Sisteme de management al transportului: ajută la gestionarea eficientă a procesului de transport și logistică, inclusiv gestionarea comenzilor, optimizarea rutelor și selecția transportatorilor și poate fi integrat cu alte sisteme din lanțul de aprovizionare al clienților
- Sisteme de management al depozitului: soluții software specializate utilizate pentru a a îmbunătăți eficiența, precizia și vizibilitatea în procesele de stocare și gestionare a mărfurilor din depozit de transport a fost realizată pentru a facilita companiilor organizarea relațiilor de transport, înlocuindu-se suportul de
- Documente digitale înlocuiesc documentele tradiționale pentru a furniza o modalitate mai eficientă și precisă de a înregistra și valida acțiunile de transport și logistică în mod corect și rapid
- Platformele e-CMR permit expeditorilor, transportatorilor și destinatarilor să lucreze cu o interfață unică, uniformă, sigură și standardizată, iar trimiterea, comunicarea, urmărirea și semnarea se realizează complet fără hârtie
- eTIR: cadru legal pentru digitalizarea completă a sistemului TIR a intrat în vigoare în iunie 2021, deschizând eTIR către 77 de țări. eTIR va permite operațiuni de trecere a frontierei fără hârtie și fără contact și asigură schimbul de date referitoare la tranzitul internațional de mărfuri, vehicule sau containere
- e-transport și e-sigiliu
- Piețe digitale (piețe online / platforme online) facilitează schimbul de bunuri și servicii fără prezența fizică a partenerilor în același spațiu fizic
- Aplicații mobile pentru șoferi: aplicații digitale ce permit șoferilor să primească instrucțiuni, să raporteze probleme și să rămână conectați cu sistemul de management al transportului
- Monitorizarea impactului asupra mediului: identificarea și reducerea impactul negativ asupra mediului, în timp ce se promovează practici sustenabile și ecologice în industria transporturilor
Un aspect important al digitalizării transporturilor rutiere este legat de accesul la datele, funcțiile și resursele vehiculului. Vehiculele moderne, conectate, pot aduna o cantitate mare de date, iar tendința de colectare, stocare, partajare și utilizare/reutilizare a datelor generate, în special de companii, va continua într-un ritm din ce în ce mai accelerat. UNTRR a solicitat autorităților europene reglementări care să garanteze accesul gratuit al operatorilor de transport la datele generate de vehiculele lor. Aceste reglementări ar trebui să asigure că accesul la datele vehiculului nu este acordat necondiționat terților și autorităților publice, în special fără acordul operatorilor sau utilizatorilor vehiculelor.
Digitalizarea controlului în transporturi – incertitudini și provocări
Tahograful este un echipament de înregistrare standardizat instalat la bordul autovehiculelor rutiere pentru monitorizarea și aplicarea regulilor referitoare la timpii de conducere și odihnă pentru șoferii profesioniști, fiind introdus în domeniul transporturilor rutiere în anii. Odată cu progresul tehnologic, regulamentele europene au prevăzut cerințe și termene până la care noile tipuri de tahografe digitale/inteligente au devenit obligatorii.
În prezent, tahografele sunt obligatorii pentru vehiculele de peste 3,5 tone, iar din 2026 și pentru vehiculele de peste 2,5 tone.
Tahografele inteligente, introduse pentru prima dată începând cu 15 iunie 2019 sunt conectate la un sistem de navigație prin satelit și sunt echipate cu tehnologie de comunicații la distanță, pentru a facilita efectuarea de controale selective în trafic.
Începând cu august 2023, vehiculele nou înmatriculate trebuie să fie echipate cu versiunea a doua a tahografului inteligent, iar până la finalul anului 2024, este stabilit primul termen de retro-echipare obligatorie cu tahograf inteligent 2 a vehiculelor operate în transport internațional. Versiunea a doua oferă mai multe îmbunătățiri față de versiunea 1, cum ar fi, printre altele, înregistrarea punctelor de trecere a frontierei, înregistrarea poziției vehiculului la încărcare/descărcare sau implementarea sistemului de autentificare furnizat de Galileo, care însă înregistrează întârzieri semnificative. În următorii ani, toate vehiculele comerciale de peste 2,5 tone utilizate în transportul internațional trebuie să fie echipate cu un tahograf inteligent, iar costurile estimate pentru industria transporturilor rutiere din UE sunt de până la 15,9 mld € pentru retroechiparea flotei (studiul PE 2020: Retrofitting smart tachographs by 2020: Costs and benefits | Think Tank | European Parliament (europa.eu)), însă Studiul UNTRR estimează costuri și mai mari pentru operatori atunci când trec la tahograful inteligent versiunea 2, datorită costului mai mare al dispozitivului și numărului mai mare de vehiculele implicate în această actualizare. Pentru a menține competitivitatea transportatorilor români, UNTRR a solicitat amânarea termenelor de retro-echiparea autovehiculelor de transport internațional cu tahografe inteligente versiunea 2 și acordarea de fonduri europene transportatorilor rutieri români, pentru a acoperi costurile suplimentare semnificative generate de retro-echiparea autovehiculelor cu tahografe inteligente versiunea 2.
Totodată, România a introdus sistemul e-Transport și e-Sigiliu , platforme digitale care urmăresc îmbunătățirea controlul și transparența transporturilor de mărfuri, în special pentru bunurile cu risc fiscal ridicat. Aceste măsuri sunt gestionate de ANAF (Agenția Națională de Administrare Fiscală) și au fost implementate pentru a reduce evaziunea fiscală și a combate frauda economică.
Automatizare și inteligență artificială
Automatizarea și inteligența artificială (IA) au început să joace un rol tot mai important în industria transportului rutier de marfă, aducând o serie de beneficii, eficiență și inovație în această domeniu
Automatizare în transportul rutier de marfă:
- Vehicule Autonome
- Platooning: implică conectarea mai multor vehicule între ele pentru a călători în convoaie, profitând de eficiența aerodinamică și reducând consumul de combustibil
- Automatizarea operării depozitelor
- Planificarea rutelor și logistica optimizată
Inteligența artificială în transportul rutier de marfă:
- Profilarea predictivă a șoferilor: analizarea datele istorice și profilarea predictivă ale șoferilor, inclusiv evaluarea riscului de accident sau de nerespectare a regulilor de circulație
- Monitorizarea condițiilor drumului: monitorizarea și anticiparea schimbărilor condițiilor de trafic, condițiilor meteo și starea drumurilor pentru a propune rute alternative
- Asistență la conducere și siguranță
- Planificarea service-ului: prognozarea momentelor potrivite pentru efectuarea reviziilor și a întreținerii vehiculelor
- Managementul depozitelor: optimizarea gestionării stocurilor și a depozitelor, identificând modele în cerere și manipularea eficientă a fluxului de mărfuri
- Gestionarea performanței flotei: evaluarea performanței vehiculelor și a șoferilor pentru a identifica zonele de îmbunătățit și pentru a economisi resurse
- Analiza datelor și înțelegerea datelor: identificarea modelelor, tendințelor și oportunităților de îmbunătățire a activității
Pentru mai multe informații, consultați cel mai recent Studiu UNTRR - Piața Transporturilor Rutiere din România 2018-2030 disponibil gratuit aici: www.piata-transporturilor.ro
roxana.ilie@untrr.ro