Care motor de camion are cel mai mic cost total de proprietate (TCO)? Care reduce cel mai mult emisiile de CO₂? Și ce determină TCO? IRU a realizat o analiză TCO camioane tradiționale comparativ cu cele pe combustibil alternativi în UE pentru a răspunde la aceste întrebări.
TCO (Costul total de proprietate) măsoară toate costurile asociate cu deținerea unui camion pe întregul său ciclu de viață, inclusiv achiziționarea, operarea, întreținerea și valoarea reziduală. Emisiile de CO₂ ale unui vehicul sunt măsurate pe baza abordării de la sursă la roată.
Cel mai recent raport IRU analizează TCO, precum și emisiile de CO₂, pentru cinci tipuri diferite de motorizare camioane – motorină, gaz, vehicul electric cu baterie (BEV), ulei vegetal hidrotratat (HVO) și vehicul electric cu pile de combustie (FCEV) – în primele cinci țări din UE în transporturile rutiere de mărfuri (Franța, Germania, Italia, Polonia și Spania).
Raportul IRU analizează, de asemenea, aspecte precum cheltuielile operaționale (OpEx) și cheltuielile de capital (CapEx) ale diferitelor sisteme de motorizare a camioanelor operate în fiecare dintre cele cinci țări.
Sistemele de motorizare pe motorină rămân cele mai populare în UE, în timp ce sistemele de motorizare alternative sunt în creștere rapidă, conduse de CNG și BEV.
Conform analizei IRU în 2023, din cele 6.4 milioane camioane din UE, motorizarea diesel rămâne de departe cea mai utilizată (99% dintre camioane). Motoarele pe motorină consumă mai puțin combustibil și tind să fie mai durabile și mai fiabile decât alte sisteme de propulsie clasice, iar aceste caracteristici reduc costul total de proprietate (TCO) al vehiculelor și asigură o disponibilitate ridicată. Totuși, există o direcție legislativă clară a UE de a renunța la motorină, iar legiuitorii sunt încurajați să ghideze producătorii de camioane și operatorii de transport rutier către alte tipuri de combustibil.
În UE circulă aproximativ 56.000 de camioane cu combustibili alternativi, iar în 2023, aproape 14.000 de camioane cu combustibili alternativi au fost înmatriculate în UE (62% din acestea fiind înregistrări de camioane pe CNG și LNG, iar 37% înregistrări de camioane electrice pe baterii - BEV). Doar șase camioane pe bază de pile de combustie cu hidrogen (FCEV) au fost înmatriculate.
Costurile pe fiecare tip de motorizare depind de țară. În Franța și Polonia, cel mai avantajos TCO este adus de motorul diesel avansat. În Italia, CNG este cea mai interesantă variantă, în Spania este LNG, iar în Germania, BEV este cea mai bună variantă la valori egale. Costurile cu energie și taxele sunt factorii principali care explică astfel de clasamente.
În raportul alăturat, puteți consulta o prezentare detaliată IRU asupra elementelor care compun costul total de proprietate, analiza TCO în Germania și Franța, structura costurilor CapEx și OpEx pe fiecare tip de motorizare - motorină, gaz, BEV, HVO și FCEV, precum și analiza impactului subvențiilor poloneze asupra TCO pentru camioanele electrice - click aici.
roxana.ilie@untrr.ro