Indicele tarifelor de transport rutier de marfă Upply x Ti x IRU pentru Europa arată că în T3 din 2024 tarifele au rămas constante la indicele contractual comparativ cu T2 din 2024. În schimb, indicele tarifelor spot a scăzut cu 4,4 puncte față de T2 din 2024. În general, atât indicii spot, cât și cei contractuali au scăzut față de anul anterior.
- Indicele de referință al ratei spot pentru transportul rutier de marfă în Europa în T3 2024 a scăzut la 122,4 puncte, cu 4,4 puncte mai puțin decât în T2 din 2024 și cu 6,1 puncte în scădere față de anul trecut.
- Indicele de referință al ratei contractuale pentru transportul rutier de marfă în Europa în T3 2024 a rămas constant comparativ cu T2, la 127,2 puncte; cu toate acestea, este în scădere cu 2,2 puncte față de anul trecut.
- Prețurile la motorină au scăzut în T3. Până la 30 septembrie 2024, acestea erau cu 8% mai mici decât la începutul lunii iulie. Dar au început să crească din nou în octombrie.
- Implementarea Directivei (UE) 2022/362 de modificare a Directivei Euroviniei este încă în curs de desfășurare. Suedia, Danemarca și Țările de Jos și-au manifestat, recent, intenția de a implementa această măsură.
- Pentru a se conforma cu Pachetul Mobilitate 1, doar 6,4% dintre vehiculele UE eligibile pentru retroechiparea cu tahograful inteligent versiunea 2 au făcut această schimbare până în iunie 2024, 60% au continuat să utilizeze tahografe analogice și digitale, iar 33% încă utilizau tahograful inteligent versiunea 1, conform sondajului IRU efectuat la operatorii de transport.
- Perspectivele pentru tarifele de transport continuă să fie modeste, din cauză că producția industrială rămâne scăzută, iar cererea consumatorilor este încă relativ slabă, în ciuda costurilor de operare ridicate.
Provocările producției europene au un impact direct asupra pieței de transport rutier de marfă. Pe măsură ce producția scade, la fel și cererea de servicii de transport de marfă, care a dus la scăderea tarifelor spot începând cu T2 2023 (cu un scurt punct de inflexiune în T2 2024). Cu toate acestea, în ciuda scăderii cererii pe termen scurt, tarifele de transport rămân cu mult peste nivelurile din 2021, în principal datorită creșterilor structurale ale costurilor operaționale.
Costurile cu forța de muncă, cea mai mare componentă a costurilor, împreună cu combustibilul în transportul rutier de mărfuri, au crescut brusc din cauza inflației din ultimii doi ani. În plus, creșterile substanțiale ale costurilor legate de asigurarea autovehiculelor, întreținerea și anvelopele contribuie la creșterea cheltuielilor operaționale pentru operatorii de transport de marfă.
Prețurile la motorină au crescut între jumătatea lunii iunie și începutul lunii iulie, ca urmare a creșterii prețurilor la țiței (datorită extinderii reducerilor voluntare anunțate de OPEC+ în iunie). Au fost pe o traiectorie descendentă până la sfârșitul trimestrului.
Prețul mediu ponderat al motorinei în UE a atins 1,64 EUR/l pe 8 iulie, în creștere de la 1,59 EUR/l pe 10 iunie (+3%), înainte de a scădea la 1,50 EUR/l pe 30 septembrie (scădere cu -8% de la vârful din iulie și cea mai mică valoare înregistrată din ianuarie 2023). Cu toate acestea, prețurile la carburanți au început să crească din nou în octombrie din cauza conflictului din Orientul Mijlociu, crescând posibilitatea întreruperilor aprovizionării cu petrol și a unor noi creșteri ale prețului țițeiului.
Aceste costuri ridicate continuă să mențină tarifele de transport ridicate, în ciuda presiunii în scădere a cererii mai scăzute și au împiedicat scăderea tarifelor la nivelurile din 2021, pentru că transportatorii trebuie să-și acopere cheltuielile în creștere. Astfel, deși tarifele spot au scăzut, ele rămân semnificativ ridicate în comparație cu perioadele de dinaintea pandemiei de COVID, deoarece structura costurilor de bază s-a dus în sus. Datorită acestor costuri ridicate, Ti se așteaptă la o presiune continuă în creștere asupra tarifelor în viitor, chiar și în condiții de cerere mai blânde.
Șeful departamentului de dezvoltare comercială Ti, Michael Clover, a declarat: „În general, tarifele de transport rutier în Europa au fost relativ stabile până în trimestrul 3, în mare parte din cauza cererii încăpățânat de scăzute în Europa. Perspectivele pentru tarifele contractuale depind în continuare foarte mult de momentul redresării economice a Europei, dar nu se așteaptă ca ratele să scadă odată cu presiunea continuă a costurilor. Scăderea tarifelor spot în T3 indică situația slabă a cererii, dar ne așteptăm ca aceste tarife să fie un indicator principal al redresării cererii și al creșterii viitoare a tarifelor, ca atunci când piața se schimbă.”
Directorul executiv al Upply, Thomas Larrieu, a comentat: „Sectorul transportului rutier de marfă traversează o perioadă tulbure, caracterizată de un număr semnificativ de eșecuri în afaceri. Presiunea descendentă asupra tarifelor de transport va continua probabil în următoarele luni, deși este constrânsă de costurile de operare ridicate care continuă să crească, în timp ce așteptăm o potențială redresare a economiei europene. Pentru a preveni slăbirea în continuare a sectorului – ceea ce ar putea perturba lanțurile de aprovizionare, în special atunci când activitatea economică revine – digitalizarea oferă oportunități de productivitate care merită să fie explorate.”
Ca parte a Pachetului Mobilitate 1, operatorii de transport trebuie să modernizeze toate vehiculele înmatriculate în UE și destinate operațiunilor transfrontaliere cu tahografe inteligente de generație a 2-a (G2V2). Obligația legală este de a înlocui toate tahografele analogice și digitale până la 31 decembrie 2024 și de a moderniza toate vehiculele utilizate în trafic internațional cu dispozitive G2V2 până la 19 august 2025.
Cu toate acestea, au existat întârzieri materiale care au împiedicat procesul de modernizare. În martie 2024, din cele 3 până la 3,5 milioane de vehicule care urmau să fie modernizate (inclusiv camioane și autobuze; se estimează că 90% sunt camioane), doar 0,4% dintre vehiculele înmatriculate în UE erau echipate cu un tahograf G2V2, în timp ce aproximativ două treimi mai aveau încă montat un tahograf G1 (care urmează să fie modernizat până la sfârșitul anului) și o treime un G2V1 (care urmează să fie modernizat până în august 2025), conform unui sondaj IRU efectuat la operatorii de transport. Trei luni mai târziu (în iunie 2024), ponderea vehiculelor modernizate a crescut la 6,4%, în timp ce mai erau în jur de 60% vehicule G1 și 33% vehicule G2V1 de modernizat.
Directorul principal al IRU pentru Strategie și Dezvoltare, Vincent Erard, a adăugat: „Odată cu creșterea costurilor operaționale de la întreținere, asigurări și noile reglementări (standarde CO₂, Euro VII etc.) și prețurile volatile ale combustibililor care se estimează să crească odată cu implementarea ETS2, IMM-urile în transportul rutier sunt sub presiune semnificativă. Factorii politici trebuie să ofere stimulente specifice care să încurajeze operatorii să își decarbonizeze transporturile, concentrându-se, în special, pe măsuri de eficiență. Un astfel de sprijin ar reduce poverile financiare și ar contribui la sustenabilitatea mediului.”
Notă:
Indicele de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa: Raportul Indicelui de referință a tarifelor de transport rutier de marfă în Europa este conceput să ofere o mai mare vizibilitate a evoluției tarifelor de marfă în Europa.
Transport Intelligence (Ti): Ti este cea mai importantă sursă mondială de informații despre piață pentru industria logisticii și a transportului rutier de marfă, oferind date și analize prin seria sa de rapoarte privind transportul rutier de marfă în Europa, baza de date Global Supply Chain intelligence (GSCi) și serviciile de consultanță de specialitate.
Upply: este o platformă tehnologică care deservește profesioniștii din transportul de marfă, proiectează și dezvoltă soluții pentru a ajuta expeditorii, transportatorii și expeditorii de marfă să exploateze întregul potențial al digitalizării pentru a-și servi afacerea. Combinând expertiza în transport și Data Science, Upply și-a dezvoltat soluția Smart dedicată evaluării comparative și analizării tarifelor de marfă din 2018. Lider în evaluarea comparativă pentru transportul rutier european de marfă, Smart ajută jucătorii din lanțul de aprovizionare să ia decizii și să își optimizeze investițiile în transport. Compania are sediul la Paris și are în prezent peste 60 de angajați dedicați dezvoltării soluțiilor sale tehnologice unice.
IRU: Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere – IRU - este organizația mondială de transport rutier, care promovează creșterea economică, prosperitatea și siguranța prin mobilitatea durabilă a persoanelor și a mărfurilor. Fiind vocea a peste 3,5 milioane de companii care operează servicii de mobilitate și logistică în toate regiunile globale, IRU inițiază soluții pentru ca transporturile rutiere să fie mai profitabile.