Green Compact IRU, o foaie de parcurs colectivă pentru ca întreaga industrie globală a transporturilor rutiere să ajungă la zero emisii până în 2050, va ghida factorii de decizie politică și industria să adopte abordarea pragmatică necesară. Green Compact se bazează pe viziunea industriei transporturilor rutiere privind decarbonizarea și subliniază acțiunile necesare din partea guvernelor și altor părți interesate din industrie, prin cinci piloni de decarbonizare a transporturilor rutiere.
IRU efectuează cercetări detaliate privind fiecare pilon pentru a asigura o abordare bazată pe dovezi a problemei și a soluțiilor propuse, fiind nevoie de abordarea cu pragmatism a numeroaselor modalități prin care putem deja reduce emisiile de CO2, de exemplu, prin a face combustibilii actuali mai ecologici și transportul rutier mai eficient și prin încurajarea mai multor persoane să utilizeze transportul public de pasageri.
De asemenea, trebuie asigurate opțiuni și stimulente companiilor de transport rutier și menținută neutralitatea tehnologică, fără a impune o anumită tehnologie, cum ar fi bateriile electrice sau vehiculele cu hidrogen, care nu numai că sunt costisitoare, dar nu au infrastructura necesară operării serviciilor de transport, în special cele cu vehicule grele pe distanțe medii și lungi.
Cei cinci piloni sunt:
- Implementarea pe scară largă a combustibililor cu emisii scăzute și zero de carbon
Combustibilii alternativi sunt pilonul cu cel mai mare impact pentru reducerea emisiilor de CO2 în transportul rutier comercial. Deși acesta este cel mai important pilon, el reprezintă doar jumătate din focusul necesar pentru ca industria să devină carbon-neutră până în 2050. Acțiunile rămase se regăsesc în ceilalți patru piloni.
- Logistică mai eficientă
Acesta este pilonul cu cel mai mare potențial de reducere a emisiilor. Exemplele includ digitalizarea, automatizarea și conducerea în convoi (platooning), reducerea timpilor de așteptare la frontiere și eco-camioanele (eco-combi de 25,25 metri lungime și greutate de 60 de tone), care transportă mai multe mărfuri decât combinațiile standard de vehicule. Potrivit celor mai recente cercetări IRU, acestea sunt măsuri deja accesibile care cresc eficiența și ar putea reduce emisiile CO2 cu 24% sau mai mult.
- Utilizarea sporită a transportului colectiv de călători cu autobuze și autocare
Trecerea de la autoturisme la mijloacele de transport colective, inclusiv transportul public, autocarul privat, taxiul și serviciile de ridesharing poate reduce emisiile totale de CO2 din transportul rutier cu peste 10%
- Tehnologii mai eficiente și de ultimă generație pentru vehicule
Îmbunătățirea eficienței energetice a vehiculelor prin adoptarea și continuarea dezvoltării noilor tehnologii, inclusiv anvelopele cu rezistență scăzută la rulare, aerodinamica, recuperarea căldurii reziduale sau materialele ușoare, va avea o contribuție semnificativă la decarbonizarea transportului rutier cu un potențial de reducere a emisiilor de CO2 cu aproximativ 22% .
- Îmbunătățirea comportamentului de conducere al șoferilor prin instruire și educație
Prin instruirea unui șofer pentru a-și schimba comportamentul prin Eco-driving, sunt posibile reduceri de emisii de CO2 cu până la 15%; pe termen lung (până în 2050), acest lucru va reduce emisiile cumulate cu aproximativ 4%.
Primul raport al cercetărilor IRU în cadrul Green Compact lansat în 2023 identifică unde ar trebui făcute investițiile și instrumentele de monitorizare pentru companii și alte părți interesate pentru a analiza reducerile de emisii. IRU va continua să realizeze dialoguri ale industriei cu autoritățile pentru a împărtăși rezultatele și cele mai bune practici în reducerea emisiilor
Citiți aici Raportul Green Compact pentru Europa 2023.