În 2023, transportul de cabotaj măsurat în milioane de tone-kilometri a înregistrat o creștere marginală de 0,4% față de 2019. Evaluate în termeni de mii de tone și milioane de vehicul-kilometri, valorile indicelui au crescut mai semnificativ între 2019 și 2023, înregistrând creșteri de 3,1 % și, respectiv, 4,0%.
Figura 1: Transport rutier de cabotaj de marfă, UE, 2019-2023
(indice 2019=100)
Sursa: Eurostat
Cabotajul prin transport închiriat și cu recompensă a reprezentat 4,7% din tone-kilometri naționale în UE în 2023
„Rata de penetrare a cabotajului pentru transportul închiriat și cu recompensă” este principalul indicator utilizat pentru a evalua amploarea cabotajului pe piețele naționale de transport din UE . Este definită ca ponderea transportului de cabotaj în totalul transportului național al unei țări (suma transportului național pentru închiriere și recompensă și transportul de cabotaj). Astfel, nu ia în considerare niciun transport pe care companiile îl fac pe cont propriu, folosind propriile camioane și camioane.
Rata de penetrare a cabotajului în UE a crescut de la 4,5% în 2022 la 4,7% în 2023 (a se vedea figura 2).
În 2023, cea mai mare rată de penetrare a cabotajului dintre țările UE a fost înregistrată în Germania (10,5%), urmată de Austria (9,9%), Luxemburg (9,8%) și Belgia (8,9%). Împreună cu Franța (7,4%), acestea au fost singurele țări din UE cu o rată de penetrare a cabotajului peste 7% în 2023.
Rata de penetrare a cabotajului a scăzut puternic în Luxemburg, cu 6,6 puncte procentuale (pp) de la 16,4% în 2022. În Estonia, rata de penetrare a cabotajului a scăzut cu 2,6 pp la 1,9% în 2023, mai mult decât eliminând creșterea de 2,4 pp înregistrată în anul precedent. Lituania a înregistrat o nouă scădere a ratei de penetrare a cabotajului, în 2023 la 1,5%, aceasta a fost cu 2,5 pp mai mică decât în 2022, după o scădere de 0,9 pp din 2021 până în 2022.
În schimb, s-au observat doar creșteri moderate pentru rata de penetrare a cabotajului.
Cele mai mari creșteri din 2022 până în 2023 au fost în Germania și Slovenia (ambele +0,9 pp), urmate de Bulgaria (+0,6 pp) și Letonia și Croația (ambele +0,5 pp). Pentru celelalte țări UE, au existat modificări minore sau deloc ale ratei de penetrare a cabotajului din 2022 până în 2023. Polonia, care este unul dintre principalii furnizori de transport rutier din UE, a înregistrat o rată de penetrare a cabotajului de 0,2% atât în 2022, cât și în 2022. 2023.
Figura 2: Cabotaj, după țara în care are loc, 2022 și 2023
(% pondere a transportului închiriat și recompensat pe teritoriul național, în tone-kilometri)
Sursa: Eurostat
În ceea ce privește performanța transportului măsurată în tone-kilometri (tkm), cabotajul în UE a crescut de la 47,1 miliarde tkm în 2019 la 52,3 miliarde tkm în 2021, înainte de a scădea la 48,1 miliarde tkm în 2022.
În 2023, performanța transportului de cabotaj în UE a rămas în mare parte stabilă, cu o scădere marginală la 48,0 miliarde tkm.
Germania a rămas țara cu cea mai mare performanță de cabotaj pe piața sa națională de transport, cu o creștere de la 22,9 miliarde tkm în 2019 la 27,2 miliarde tkm în 2021. Aceasta a fost urmată de o scădere la 24,9 miliarde tkm în 2022, înainte de a reveni la 26,0 miliarde tkm. în 2023.
Franța, cu a doua cea mai mare performanță de cabotaj dintre țările UE, a înregistrat o creștere de la 12,3 miliarde tkm în 2019 și 2020 la 12,9 miliarde tkm în 2021. Cu toate acestea, această cifră a scăzut la 11,5 miliarde tkm în 2022 și apoi la 11,1 miliarde. tkm în 2023. Performanța cabotajului în alte țări UE a rămas semnificativ mai scăzută, Italia crescând de la 2,3 miliarde tkm în 2019 la 3,0 miliarde tkm în 2021. Aceasta a fost urmată de o scădere în următorii 2 ani, ajungând la 2,7 miliarde tkm în 2023. Cu excepția Spaniei, cu 2,1 miliarde de tkm în 2019, toate celelalte țări din UE au înregistrat performanțe de cabotaj de mai puțin de 2 miliarde de tkm în perioada 2019-2023.
Cabotajul nu este întotdeauna efectuat de transportatorii din țările vecine
Primii 5 producători de cabotaj din țările UE, care sunt Polonia, Lituania, România, Spania și Țările de Jos, și în ce țări efectuează în principal transport de cabotaj (în tone-kilometri). Până acum câțiva ani, majoritatea transporturilor de cabotaj se efectuau în țările vecine. Acest lucru s-a schimbat în ultimii ani, în special pentru transportatorii din Polonia, Lituania și România.
Transportatorii din Polonia au continuat să efectueze de departe cea mai mare parte a transportului de cabotaj în UE. În 2022, Polonia a reprezentat 43,5% din cabotajul de marfă pentru închiriere și recompensă în UE, crescând la 43,7% în 2023 (a se vedea figura 3). Aproximativ trei sferturi din cabotajul efectuat de transportatorii polonezi a avut loc în Germania. În 2022, Germania a reprezentat 76,4% din performanța de cabotaj poloneză, crescând la 77,0% în 2023. Transportatorii polonezi au efectuat și operațiuni de cabotaj în Franța și Suedia, deși la o scară semnificativ mai mică. Cabotajul din Franța a reprezentat 10,0% din totalul cabotajului polonez în 2022 și 11,5% în 2023, Suedia fiind a treia cea mai mare piață, cu 3,3% în 2022 și scăzând la 2,3% în 2023.
Lituania a fost al doilea cel mai mare furnizor de transport prin cabotaj, cu 11,3% din totalul cabotajului UE în 2022 și 13,7% în 2023. Lituania și-a efectuat cea mai mare parte a cabotajului în țări cu care nu avea frontiere terestre. Cea mai mare pondere a performanței de cabotaj a Lituaniei în 2022 a avut loc în Franța (41,1%); cu toate acestea, Franța a scăzut pe locul doi în 2023 (34,5%). Germania a ocupat primul loc în 2023 (39,5%), urcând de la locul doi în 2022 (33,7%). Italia a fost pe locul trei atât în 2022, cât și în 2023 (6,4%, respectiv 8,5%).
România a fost al treilea furnizor de transport prin cabotaj, cu 5,7% din performanța totală a UE de cabotaj în 2022 și 5,8% în 2023. Aceleași două piețe de transport, Germania și Franța, au fost, de asemenea, principalele țări pentru cabotajul transportatorilor români. Atât în 2022, cât și în 2023, Germania a avut cea mai mare pondere, cu 32,5% și, respectiv, 35,9%, Franța urmând cu 24,0% și, respectiv, 22,5% în acești 2 ani.
Spania a fost al patrulea furnizor de transport prin cabotaj, cu 5,3% în 2022 și 5,2% în 2023, în timp ce Țările de Jos au avut cote mai mici, cu 3,5% în 2022 și 3,6% în 2023. Pentru transportatorii din Spania și Țările de Jos, țările lor vecine au fost principalele pieţe pentru cabotaj. Pentru transportatorii spanioli, Franța a reprezentat 87,0% din totalul cabotajului în 2022 și 84,7% în 2023. Pentru transportatorii olandezi, mai mult de jumătate (52,9% în 2022; 56,7% în 2023) din cabotajul total a fost efectuat în Germania și peste o trimestru în Belgia (26,1% în 2022; 28,1% în 2023).
t
Figura 3: Cabotaj în UE, efectuat de transportatorii din țările raportoare, 2022 și 2023
(cota % în totalul cabotajului UE, în tone-kilometri)
Sursa: Eurostat
Mai mult de jumătate din transportul de cabotaj al UE se efectuează în Germania
În 2022, 51,7% din transportul de cabotaj în UE (în tone-kilometri) a fost efectuat pe teritoriul național german, crescând la 54,0% în 2023. Aproape un sfert din transportul de cabotaj în UE a avut loc în Franța, reprezentând pentru 23,9% în 2022, care a scăzut ușor la 23,2% în 2023 (vezi Figura 4).
Figura 4: Cabotajul în UE, în funcție de țara în care are loc, 2022 și 2023
(cota % în totalul cabotajului UE, în tone-kilometri)
Sursa: Eurostat
Tabelul 3 prezintă cele 5 țări UE în care s-a efectuat cel mai mare cabotaj (în tone-kilometri) și naționalitatea celor trei transportatori care au efectuat cea mai mare parte a acestui cabotaj.
După cum sa menționat, cel mai mare număr de tone-kilometri de cabotaj a fost efectuat în Germania atât în 2022, cât și în 2023. Transportatorii polonezi au efectuat aproximativ două treimi din totalul cabotajului din Germania în ambii acești ani, cu 66,9% și, respectiv, 64,5%. Lituania a fost al doilea cel mai mare furnizor de cabotaj, dar cu cote mult mai puține: 7,7% în 2022, crescând la 10,4% în 2023.
Franța a înregistrat al doilea cel mai mare volum de cabotaj, măsurat în tone-kilometri. Cei mai mari 3 producători de cabotaj din Franța – Polonia, Spania și Lituania – au schimbat pozițiile din 2022 în 2023: în 2022, Lituania a deținut cea mai mare pondere (20,3%), înaintea Spaniei (20,1%) și a Poloniei (18,9%); în 2023, Polonia a avut cea mai mare pondere (22,4%), înaintea Lituaniei (21,1%) și Spaniei (19,6%).
De asemenea, în Italia, primii trei transportatori de mărfuri și-au schimbat locul între 2022 și 2023: transportatorii polonezi (17,7%) au reprezentat cea mai mare pondere a cabotajului în Italia în 2022, înaintea transportatorilor lituanieni (13,3%) și români (12,1%), în timp ce Lituania a trecut pe primul loc în 2023 (22,0%), înaintea Poloniei (14,9%) și României (10,4%).
Belgia și-a păstrat locul al patrulea printre primele 5 țări din UE în care s-a efectuat cel mai mare cabotaj în 2022 și 2023. În Belgia, Luxemburg a efectuat o treime din cabotaj în 2023 (34,2%), urmat îndeaproape de Țările de Jos (29,9%). Spania a completat primele 5 atât în 2022, cât și în 2023. În 2023, transportatorii portughezi au reprezentat 43,9% din cabotajul efectuat în Spania, o scădere de la 54,5% în 2022.
Tabelul 3: Top 5 țări cu cel mai mare cabotaj efectuat și principalele țări care îl efectuează, 2022 și 2023
(cota procentuală în tone-kilometri)
Sursa: Eurostat
Cea mai mare creștere relativă a cabotajului de către transportatorii cehi și italieni din 2019
Din 2019 până în 2023, performanța cabotajului a crescut în 10 din cele 25 de țări ale UE pentru care sunt disponibile date. Cele mai mari rate medii anuale de creștere a cabotajului efectuate au fost observate pentru Cehia (20,4%), Italia (9,1%), Lituania (5,9%) și Franța (5,6%).
În schimb, cele mai multe scăderi în perioada 2019-2023 au fost înregistrate pentru Danemarca și Letonia (ambele -9,6%), înaintea Estoniei (-8,7%), Bulgaria (-6,9%) și România (-6,7%) (vezi tabelul). 4).
Pentru 8 țări UE, în 2023, activitatea de cabotaj a atins cel mai scăzut nivel din 2019: Bulgaria, Estonia, Grecia, Spania, Letonia, Ungaria, Portugalia și Slovacia. Cele mai multe creșteri ale transportului de cabotaj între 2019 și 2023 au fost înregistrate de Lituania (+1,7 miliarde tkm), Cehia (+0,8 miliarde tkm) și Polonia (+0,7 miliarde tkm). La celălalt capăt al scalei, cele mai multe scăderi au fost înregistrate de România (-1,2 miliarde tkm), urmată de Bulgaria, Spania și Letonia (toate la -0,4 miliarde tkm).
Tabelul 4: Performanța cabotajului în funcție de țara de înregistrare a transportatorului, 2019-2023
(milioane de tone-kilometri)
Sursa: Eurostat
Transportatorii polonezi au transportat de departe cea mai mare parte de tone în transportul de cabotaj
The trend in volume (in tonnes) of goods transported in cabotage was similar to the trends in tonne-kilometres. Polish hauliers carried by far the largest volume of goods in cabotage in 2023, followed by some distance by Dutch and Lithuanian hauliers (see Figure 5). The highest relative rise between 2022 and 2023 was registered by Greek hauliers (+177.4%), Finnish hauliers (+34.3%) and Czech hauliers (+16.9%). At the other end of the scale, Portugal (-35.0%), Hungary (-25.9%) and Austria (-24.0%) recorded the most decreases from 2022 to 2023.