În data de 9 octombrie 2024, IRU- Uniunea Internațională a Transporturilor Rutieri a transmis către Comisia Europeană- DG MOVE un Apel prin care solicită amânarea retro-echipării cu tahografe inteligente de generația a 2-a (V2G2) cu 6 luni.
DG MOVE este departamentul Comisiei Europene, responsabil de politica UE privind mobilitatea și transportul.
IRU prin Apelul trimis către dna. Magda KOPCZYNSKA, Director General DG MOVE a prezentat situația actuală:
- Obligații legale- obligația operatorilor de transport de a retro-echipa toate vehiculele înmatriculate în statele membre ale UE și destinate operațiunilor transfrontaliere cu tahograf inteligent de generația a 2-a (G2V2):
- până la 31 decembrie 2024, toate vehiculele echipate în prezent cu tahograf analogic sau digital non-inteligent
- până la 18 august 2025, pentru vehiculele echipate cu tahograf inteligent 1.
- Termen depășit - există întârzieri materiale care împiedică procesul de modernizare. Pe baza studiului de piață al IRU, din cele 3–3,5 milioane de vehicule care trebuie retro-echipate până la 31 decembrie 2024, între 55% și 65% nu vor reuși să respecte termenul. Cu trei luni înainte de primul termen limită, IRU primește informații puternice din întreaga UE care arată că majoritatea camioanelor și autocarelor care fac obiectul obligației nu vor fi modernizate la timp, pentru că:
- G2V2 a devenit obligatoriu pentru vehiculele comerciale nou înmatriculate la 21 august 2023.
- Unul dintre cei 2 producători de tahografe inteligente a primit aprobarea tehnică pentru dispozitivul său G2V2 cu doar câteva zile înainte de intrarea în vigoare a regulamentului
- Teoretic, începând cu 21 august 2023, operatorii de transport ar fi putut începe să retro-echipeze vehiculele cu noile tahografe, însă producătorii au întârziat foarte mult furnizarea dispozitive G2V2 și acestea au început să fie disponibile la începutul anului 2024.
- Există puține ateliere autorizate pentru a instala tahografeG2V2
- Funcționare defectuoasă- membri IRU au semnalat numeroase cazuri de funcționare defectuoasă a dispozitivelor G2V2, ce a determinat ca vehiculele să se întoarcă la ateliere și să petreacă câteva zile în service pentru remedierea problemelor. Acest lucru a alimentat și mai mult lipsa de încredere a transportatorilor în produs și a descurajat planificarea la timp a modernizării. Problemele apărute după instalarea tahografelor au fost cauzate și de timpului scurt acordat producătorilor pentru a testa și a produce Tahografele Smart 2 ceea ce a dus la apariția unor probleme complexe tehnologice.
- Costuri suplimentare după instalarea tahografului inteligent V2G2- Versiunea finală a tahografelor G2V2 se va realiza atunci când tahografele vor fi dotate cu o antenă nouă care va capta semnalul de autentificare OSNMA. Semnalul OSNMA trebuia să fie pus la dispoziție de la începutul anului de către Agenția Europeană pentru Programul Spațial (EUSPA). Amânarea repetată a autentificării OSNMA (aflată în curs) a generat incertitudine în rândul operatorilor de transport și o neîncredere generală în ceea ce privește fiabilitatea și costurile ascunse ale viitoarelor upgrade-uri.
Având în vedere situația semnalată, IRU roagă Comisia să transmită statelor membre UE, în cadrul Comitetului CE pentru transport rutier, propunerea pentru acordarea unei perioade de grație de șase luni pentru fiecare dintre termenele legale de intrare în vigoare a obligației de retro-echipare, și anume 31 decembrie 2024 și 18 august 2025.
De asemenea, la dezbaterea IRU din 15 octombrie 2024, Radu Dinescu, președintele IRU a criticat termenul scurt de aplicare a PM1 care a creat o situație fără precedent în UE, prin faptul că Regulamentul obligă echiparea retroactivă a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar.
lorena.sandu@untrr.ro