UNTRR – Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România salută publicarea deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene - CJUE privind anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, măsură abuzivă a Pachetului Mobilitate 1 contestată de UNTRR la CJUE imediat după publicarea Pachetului Mobilitate 1 în 2020.
Reamintim că UNTRR este singura asociație din România care a depus acțiunea juridică la Curtea de Justiție a UE (CJUE) pentru anularea celor mai discriminatorii prevederi ale Pachetului Mobilitate 1 - obligația întoarcerii acasă a camioanelor, precum și prevederile privind întoarcerea acasă a conducătorilor auto și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină. Totodată, UNTRR a sprijinit acțiunile Guvernului României la CJUE de contestare a Pachetului Mobilitate 1.
Curtea de justiție UE a stabilit astăzi anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, contestată de UNTRR la CJUE imediat după publicarea Pachetului Mobilitate 1.
UNTRR mulțumește Guvernului României, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii - MTI și Ministerului Afacerilor Externe - MAE pentru implicarea activă a echipei comune a MTI și MAE în acțiunile României de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la Curtea de Justiție UE, precum și pentru sprijinirea acțiunilor UNTRR de contestare a Pachetului Mobilitate 1 la CJUE, prin care am solicitat anularea prevederii privind întoarcerea vehiculului la sediu în 8 săptămâni.
Măsurile Pachetului Mobilitate 1 au fost intens contestate de România, Lituania, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Malta și Polonia, care au depus acțiuni la CJUE care vizează în special:
- interdicția șoferilor de a-și petrece repausul săptămânal normal în vehicul
- întoarcerea șoferilor la sediul companiei sau la locul de reședință la fiecare 3 sau 4 săptămâni
- obligația retro- echipării cu tahograf inteligent 2 ;
- întoarcerea vehiculelor la sediul companiei la 8 săptămâni
- perioada de așteptare de 4 zile în urma unui ciclu de cabotaj într-un stat membru gazdă,
- încadrarea șoferilor ca „lucrători detașați” când efectuează operațiuni de cabotaj, transport dintr-un stat membru în altul în care niciunul nu este statul membru de stabilire al întreprinderii de transport (așa-numitele operațiuni de cross-trade „comerț încrucișat”) sau unele operațiuni de transport combinat, astfel încât beneficiază de termenii și condițiile de angajare în vigoare în statul membru gazdă, în special ce privește remunerația.
Prin hotărârea de astăzi, Curtea de Justiție UE respinge acțiunile, cu excepția cazului în care sunt îndreptate împotriva obligației referitoare la întoarcerea acasă a vehiculelor, pe care o anulează.
Acțiunile UNTRR la CJUE au fost fundamentate pe rezultatele Studiului KPMG - Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfă(2020), confirmate ulterior de Studiul Comisiei Europene de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor (2021) care arată că, în cel mai probabil scenariu, obligația întoarcerii acasă a camioanelor va genera 1,9 milioane de curse suplimentare ale camioanelor europene, ceea ce ar conduce la 2,9 milioane de tone de emisii suplimentare de CO2 în 2023 (o creștere cu 4,6% a emisiilor din transport rutier internațional de marfă) – contrar obiectivelor ambițioase europene privind decarbonizarea transporturilor și reducerea emisiilor cu 55% până în 2030.
Cel mai recent Studiu UNTRR privind ”Piața Transporturilor Rutiere 2018- 2030” indică o scădere importantă a transporturilor rutiere internaționale cross-trade și a transporturilor cabotaj operate de transportatorii români în UE, urmare aplicării prevederilor discriminatorii Pachetului Mobilitate 1.
UNTRR face apel la autoritățile române și europene pentru modificarea imediată a legislației de aplicare a Pachetului Mobilitate 1 cu eliminarea măsurii abuzive a întoarcerii acasă a camioanelor și anularea tuturor amenzilor aplicate de Statele membre transportatorilor rutieri!
***
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizație profesională și patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990 pe principii democratice, care promovează și apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern și internațional, înregistrând de la înființare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne și internaționale de marfă și persoane.