Ministerul transporturilor din Spania a emis o hotărâre de exceptare temporară de la respectarea timpului de condus și odihnă, pentru cei implicați în operațiunile de ajutare a persoanelor afectate din zonele afectate de inundații.
Excepțiile se aplică în perioada 29 octombrie-10 noiembrie șoferilor care au participat la operațiunile de transport de marfă din aria teritorială a Andaluziei, Valencia și Castilla-La Mancha, dar și celor din orice parte a teritoriului național, necesare pentru aprovizionarea și alimentarea zonelor afectate.
Modificările aprobate sunt următoarele:
– Limita maximă zilnică de condus de 9 ore se înlocuiește cu una de 11 ore
– Limita maximă săptămânală de conducere de 56 de ore este înlocuită cu una de 60 de ore
– Limita maximă de conducere bisăptămânală de 90 de ore este înlocuită cu una de 102 ore
– Necesarul zilnic de odihnă este redus de la 11 ore la 9 ore
– Se admite posibilitatea de a face două pauze săptămânale reduse consecutive de cel puțin 24 de ore, însă, compensarea acestora trebuie să fie luată împreună cu următorul repaus săptămânal normal. Este permisă și posibilitatea amânării începerii perioadei de repaus săptămânal peste șase perioade de 24 de ore .
Șoferilor care beneficiază de aceste excepții li se recomandă să imprime biletele de tahograf, să le completeze cu informațiile personale și semnătura lor pe spatele biletului și să explice că se încadrează în excepțiile de mai sus.
Potrivit articolului 14.2 din Regulamentul 561, care stabilește timpii de conducere și de odihnă, prevede că, în cazuri de urgență, statele membre pot stabili excepții temporare de la dispozițiile articolelor 6-9 pentru maximum 30 de zile, care trebuie comunicat imediat Comisiei.
În nota ministerului spaniol, se precizează că prejudiciul a afectat Andaluzia, Castilla-La Mancha și în special Comunitatea Valenciană la 29 octombrie 2024 a avut consecințe importante în sectorul transportului de mărfuri, cu mai multe drumuri închise sau cu restricții, care fac imposibilă funcționarea normală a anumitor fluxuri de mărfuri în aceste regiuni.
În plus, unele centre logistice din aceste regiuni au fost afectate, astfel că distribuția în zonă trebuie efectuată din centrele logistice din alte regiuni, ținând cont și de restricțiile rutiere, crescând astfel timpul necesar desfășurării operațiunilor.