De la un timp, firmele de transport și șoferii pierd timp în frontieră sau la locul de încărcare pentru că utilizatorii care ar trebui să declare marfa în Sistemul RO e-TRANSPORT nu o fac din timp sau pentru că deși încearcă să o facă în timp util programul RO e-transport ” ca orice sistem informatic, poate înregistra, în vârfurile de supra-solicitare, încetiniri în validarea proceselor complexe pe care le derulează”.
Având în vedere că utilizatorii* pot declara în sistemul RO e-Transport datele referitoare la transporturile de bunuri, cu maxim 3 zile calendaristice înainte de data declarată pentru începerea transportului, ar fi bine ca aceștia să respecte și operatorul de transport și șoferul și să declare operațiunile din timp.
Daca sistemul RO e-Transport are probleme grave și nu funcționează ANAF are obligația să publice această informație pe paginile de internet ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Ministerului Finanţelor.
Dacă această informație nu este publicată nici pe ANAF și nici pe MF înseamnă că sistemul ori este supra solicitat, ori există o altă cauză.
Rugăm transportatorii care stau foarte mult la locul de încărcare sau la intrare în țară și așteaptă codul UIT să ne semnaleze aceste întârzieri.
Transportatorii trebuie să fie atenți la comenzile pe care le preiau de la clienți și înainte de a prelua un transport care necesită cod UIT să solicite tarife suplimentare pentru staționare de la utilizatorii prevăzuți la art. 8 alin. (1) şi la art. 8^1 și care nu furnizează șoferului codul UIT în timp util.
Comunicat ANAF
Precizări privind funcționalitatea Sistemului Național RO e-Transport Ce trebuie să știe transportatorii despre generarea codului UIT
Având în vedere informațiile vehiculate în spațiul public, referitoare la funcționalitatea Sistemului Național RO e-Transport, ANAF transmite următoarele precizări: Sistemul RO e-Transport, implementat pentru reducerea evaziunii fiscale și crearea unui mediu de afaceri concurențial sănătos, este disponibil contribuabililor 24/7.
Astfel, codul UIT (codul generat de Sistemul RO e-Transport prin intermediul căruia se identifică bunurile aferente fiecărei relații comerciale care face obiectul transportului de bunuri) poate fi generat din timp, în vederea desfășurării în bune condiții a transporturilor rutiere de bunuri supuse monitorizării.
În conformitate cu art. 111, alin. (1) din OUG 41/2022, pentru instituirea Sistemului naţional privind monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri RO e-Transport şi de abrogare a art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 130/2021, contribuabilii prevăzuți de lege își pot obține cod UIT cu suficient timp înaintea începerii transporturilor, evitându-se astfel eventuale situații ce ar putea avea ca o consecință directă întârzieri.
Menționăm faptul că, Sistemul RO e-Transport, ca orice sistem informatic, poate înregistra, în vârfurile de supra-solicitare, încetiniri în validarea proceselor complexe pe care le derulează. În acest sens, ANAF depune eforturi pentru a asigura o funcționare fluentă și fără întreruperi cu RO e-Transport, fiind efectuate demersuri de optimizare a performanței și de stabilitate a sistemului, astfel încât să poată face față vârfurilor de solicitare fără a compromite timpul de răspuns.
Pentru Comunicatul ANAF: aici
Pentru mai multe informații și sesizări: lorena.sandu@untrr.ro
CINE DECLARĂ IN SISTEMUL RO e- Transport?
Obligația declarării în Sistemul RO e-Transport a bunurilor cu risc fiscal ridicat și a datelor referitoare la expeditor şi beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat, precum şi codul UIT generat revine următorilor utilizatori:
Art. 8 (1)Obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine următorilor utilizatori:
a)destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
b)beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c)furnizorului din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
d)depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.
e)operatorului economic, pentru bunurile cu risc fiscal ridicat deţinute şi transportate între locul de încărcare şi locul de descărcare, situate pe teritoriul naţional;
f)prestatorului de servicii din România în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României pentru prestarea de servicii, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în statul partenerului comercial;
g)beneficiarului din România în cazul unor operaţiuni comerciale reprezentând un nontransfer atât pentru bunurile expediate din România pentru prestarea de servicii într-un stat membru al Uniunii Europene, cât şi pentru bunurile rezultate reexpediate în România;
h)clientului din România în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru către care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României, cât şi pentru bunurile livrate într-un stadiu ulterior după sosire, către altă persoană impozabilă din România sau în cazul în care bunurile respective sunt returnate în statul membru din care au fost expediate sau transportate iniţial;
i)furnizorului din România în cazul unor operaţiuni comerciale ce se subscriu regimului de stocuri la dispoziţia clientului în situaţia în care România este statul membru din care au fost expediate sau transportate bunurile, atât pentru bunurile expediate din România, cât şi în cazul în care bunurile respective sunt returnate în România.
(11)Prin excepţie de la prevederile art. 11 alin. (3), organizatorul transportului sau operatorul de transport, după caz, are obligaţia să actualizeze, în perioada de valabilitate a codului UIT, informaţiile privind identificarea vehiculului de transport rutier ori de câte ori acestea se modifică, înainte de repunerea în mişcare.
(12)În situaţia în care, la punerea în mişcare a mijlocului de transport încărcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfăşurării transportului, Sistemul RO e-Transport nu este funcţional, obligaţia de declarare prevăzută la alin. (1), respectiv de actualizare prevăzută la alin. (11) se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
(12)În situaţia în care, la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România, la locul de import, la punerea în mişcare a vehiculului de transport încărcat cu bunuri cu risc fiscal ridicat sau pe parcursul desfăşurării transportului, Sistemul RO e-Transport nu este funcţional, obligaţia de declarare prevăzută la alin. (1), respectiv de actualizare prevăzută la alin. (11) se suspendă până la repunerea în funcţiune a sistemului.
(13)Pentru situaţiile prevăzute la alin. (12), obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi/sau la alin. (11) se îndeplinesc până la sfârşitul următoarei zile lucrătoare repunerii în funcţiune a sistemului, inclusiv pentru transporturile încheiate.
(14)Perioadele de nefuncţionare a Sistemului RO eTransport vor fi publicate pe paginile de internet ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi Ministerului Finanţelor.
(2)Utilizatorii prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să pună la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz. Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil şi fără ştersături sau adăugări.
(2)Utilizatorii prevăzuţi la alin. (1) sunt obligaţi să pună la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz.
(3)Prin intermediul Sistemului RO e-Transport se notifică informaţii către părţile implicate în transportul pe teritoriul naţional al bunurilor cu risc fiscal ridicat.
Art. 81
Obligaţia declarării în Sistemul RO e-Transport a datelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) referitoare la transportul internaţional de bunuri revine următorilor utilizatori:
a)destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
b)beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri;
c)furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
d)depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.