SCRISOARE DESCHISĂ
Către:
E.S. Dna. Adelheid FOLIE, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Austria în România
Excelența Voastră,
Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România - UNTRR condamnă votul incorect al Austriei împotriva aderării României și a industriei de transport rutier la spațiul Schengen.
Prin votul negativ al Austriei motivat cu informații publice false, industria de transport rutier, cel mai mare exportator de servicii al României, este cea mai afectată ramură economică. În acest mod, Austria dă o puternică lovitură economiei românești în care are interese majore.
Dacă Austria ar fi vrut să transmită un semnal, așa cum pretinde, împotriva extinderii Schengen, atunci ar fi trebuit să nu accepte nicio țară candidată. Votul selectiv demonstrează, prin acceptarea Croației și respingerea României și Bulgariei, o abordare subiectivă și neprincipială care a torpilat unitatea Uniunii Europene sub atenta supraveghere a Comisiei Europene.
UNTRR își exprimă profunda nemulțumire că celelalte state membre UE, mai ales marile democrații occidentale, au abandonat principiul îndeplinirii obligațiilor tehnice ca fiind necesar și suficient pentru includerea României și Bulgariei în spațiul Schengen. Schimbarea regulilor la finalul jocului numai pentru o parte din candidați dovedește aplicarea clară de tratament inegal și preferențial. Oare acestea devin noile principii ale Uniunii Europene?
Dacă Austria vrea să schimbe condițiile de aderare în spațiul Schengen, atunci trebuie să le impună pentru viitoarele țări candidate și nu pentru cele existente, cărora li s-au solicitat îndeplinirea unor condiții clare, pe care acestea le-au îndeplinit deja.
Aderarea României în spațiul Schengen este o necesitate pentru industria transporturilor rutiere, contribuind la fluidizarea traficului de frontieră și la facilitarea călătoriilor pasagerilor români în spațiul european fără frontiere. Totodată, prin eliminarea blocajelor la frontierele UE, conducătorii auto profesioniști nu s-ar mai confrunta cu timpii foarte mari de așteptare în camion, ar câștiga o zi de conducere, mărfurile ar putea ajunge la destinație mai repede și mai eficient, iar emisiile poluante și consumul de combustibil vor fi reduse cu costuri mult mai mici pentru firmele de transport si beneficiarii marfurilor, cetateni ai Uniunii Europene.
Poate că Uniunea Europeană nu e perfectă, dar România nu poate avea altă apartenență decât la UE tot așa cum democrația chiar dacă nu e un sistem perfect, până în prezent nu se cunoaște altul mai bun.
Prin scrisoarea noastră, Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România vă adresează rugămintea de a întreprinde toate demersurile posibile pe lângă Guvernul Austriei astfel încât, în cel mai scurt timp posibil să fie reparate gravele prejudicii aduse cetățenilor și economiei României prin refuzul admiterii aderării la spațiul Shengen din data de 08.12.2022.
În acest sens, vă solicităm, Stimată Doamnă Ambasador, demersuri pentru revizuirea poziției Austriei în sensul acceptării României și Bulgariei pentru aderarea la spațiul Shengen și comunicarea acesteia Consiliului Justiție și Afaceri Interne al Uniunii Europene din martie 2023, astfel încât într-un calendar scurt să poată fi asigurată circulația liberă a cetățenilor români și mărfurilor în spațiul economic comun la care au dreptul legitim și neîngrădit.
Exprimându-ne încrederea în sprijinul dumneavoastră, vă mulțumim și vă asigurăm de tot concursul nostru în aceste eforturi.
Președinte
Constantin Isac