Plenul Parlamentului European a adoptat astãzi, 28 februarie 2024 poziția sa referitoare la Directiva privind permisele de conducere, convenind asupra unor reforme cheie care vor elimina barierele cruciale care descurajeazã intrarea în profesia de șofer profesionist.
Poziția Parlamentului European susține solicitãrile industriei transporturilor rutiere privind eliminarea barierelor de vârstã cu care se confruntã tinerii șoferi, precum și facilitarea integrãrii șoferilor din țãri terțe în UE. UNTRR a fãcut apel la sprijinul Eurodeputaților români pentru accelerarea adoptãrii poziției Parlamentului European referitoare la revizuirea Directivei privind permisele de conducere prin adoptarea mãsurilor solicitate de mult timp de industria transporturilor rutiere, în special cele legate de reducerea vârstei minime la 18 ani pentru șoferii de camion permis C+E în trafic național și internațional, precum și cele privind facilitarea recunoașterii permiselor de conducere C+E și a formãrii șoferilor extracomunitari.
Secretarul General UNTRR, Radu Dinescu a declarat: “Prin votul de astãzi, Parlamentul European face un pas important în abordarea unei mari provocãri cu care se confruntã transportul rutier de mãrfuri și lanțurile de logisticã din România și din UE: lipsa șoferilor. În Uniunea Europeanã lipsesc în prezent peste 500.000 de șoferi profesioniști de autobuze și camioane, în timp ce în România transportatorii se confruntã cu un deficit de pânã la 33.800 șoferi profesioniști de camion, conform celui mai recent Studiu UNTRR privind Piața Transporturilor Rutiere 2018-2030. Criza este accentuatã de scãderea numãrului de noi șoferi și de tineri care intrã în profesie, precum și de barierele legislative și administrative în angajarea șoferilor profesioniști extracomunitari.”
Reforme majore pentru atragerea tinerilor șoferi de camion
Parlamentul European a clarificat vârsta minimã de 18 ani în UE pentru operațiunile de transport rutier cu camioane atât la nivel național, cât și internațional.
În ceea ce se contureazã a deveni o reformã majorã pentru sectorul transporturilor rutiere, plenul Parlamentului European a susținut implementarea unui program european de conducere însoțitã, care permite șoferilor de camion de 17 ani (categoriile C și C1) sã obținã în siguranțã experiențã practicã în conducere și sã se familiarizeze cu profesia alãturi de un șofer experimentat. Termenul de conducere 'însoțitã' este crucial când privim textul propus în revizuirea regulilor privind permisele de conducere. Un șofer de 17 ani care conduce un camion sub supravegherea unui șofer profesionist experimentat aflat lângã el în cabinã este o formã de instruire prelungitã la locul de muncã. Acest lucru va contribui în mod semnificativ la reducerea decalajului între școalã și volan, iar Parlamentul European a susținut corect solicitãrile industriei transporturilor rutiere.
Șoferii din țãri terțe
Parlamentul European a recunoscut necesitatea de a extinde propunerea Comisiei Europene de a dezvolta un cadru european armonizat și transparent pentru recunoașterea permiselor și calificãrilor șoferilor profesioniști din țãrile terțe, o mãsurã de importanțã crucialã pentru sector.
Atât Parlamentul European, cât și Consiliul UE și-au adoptat acum pozițiile pentru revizuirea regulilor privind permisele de conducere în UE. Se așteaptã ca negocierile trilogului sã se încheie în cadrul urmãtoarei legislaturi.