Închisoare 1 an și amendă 30.000 euro pentru neîntoarcerea șoferilor acasă la 4 săptămâni
Francezii obligă șoferii din România să se întoarcă acasă sau la sediul firmei chiar dacă aceștia nu vor și preferă să stea într-o mică vacanță într-un stat membru al Uniunii Europene.
La 18 luni de la intrarea în vigoare a PM 1, pentru mulți șoferi întoarcerea acasă la 3-4 săptămâni pentru câteva zile a devenit obositoare și nu vor să se mai întoarcă.
Preferă să rămână în statul membru în care are vehiculul.
În ultima lună mai mult de firme de transport din România au primit la sediul firmei scrisori recomandate transmise de DREAL Franța prin care erau anunțate că: „În urma controlului efectuat în trafic la vehiculul Y și condus de șoferul X, inspectorul DREAL a constatat o infracțiune delictuală privind organizarea muncii conducătorilor auto angajat de o companie de transport rutier nepermițându-i acestuia luarea unui repaus săptămânal compatibil cu locul de reședință sau în statul membru de stabilire.„
O parte dintre șoferi aveau în format fizic notificări întocmite de firmă înainte de plecarea în cursă, prin care li se comunicau drepturile conform Pachetului de Mobilitate și aveau și informări prin care li se spunea că au un mijloc de transport la dispoziție pentru întoarcerea acasă la 4 săptămâni, reprezentanții DREAL nu au vrut să se uite pe niciun document și au întocmit direct nota de constatare a infracțiunii.
Sancțiunea este clară: încalcă articolul 1.3315-4-1 din Codul de transport francez și infracțiunea se pedepsește cu un an de închisoare și cu amendă de 30.000 de euro.
Avocatul UNTRR pe Franța, dna Smaranda RUGINĂ ne-a confirmat că are peste 10 dosare pe rol pentru această abatere aplicată firmelor din România, însă primele audieri în instanță sunt programate la sfârșitul anului 2023.
Obligația întoarcerii acasă a șoferului este prevăzută în REGULAMENTUL (CE) NR. 561/2006 din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, modificat și completat cu Regulamentul 1054/2020 la art. 8:
”(81)(8a) Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în aşa fel încât aceştia să poată în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive să se întoarcă la centrul operaţional al angajatorului unde se află locul normal de staţionare al conducătorului auto şi unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reşedinţă al conducătorului auto, pentru a petrece cel puţin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensaţie pentru perioade de repaus săptămânal reduse.
Cu toate acestea, în cazul în care conducătorul auto a efectuat două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în conformitate cu alineatul (6), întreprinderea de transport organizează activitatea conducătorului auto în aşa fel încât acesta să poată să se întoarcă înainte de începutul perioadei de repaus săptămânal normale de peste 45 de ore luată în compensaţie.
Întreprinderea de transport documentează modul în care îşi îndeplineşte această obligaţie şi păstrează documentaţia la sediu pentru a o prezenta la cererea autorităţilor de control.”
Sancțiunea se aplică administratorului firmei!
Pentru mai multe informații: lorena.sandu@untrr.ro