Începând de anul acesta, autoritățile din Ungaria au început să controleze în trafic camioanele înregistrate în România și focusul este pe întoarcerea șoferilor acasă la 4 săptămâni.
De la 1 septembrie 2023, Ungaria a mărit amenzile pentru nerespectarea Regulamentului 1054/2020 și pentru neîntoarcerea șoferului acasă la 4 săptămâni aplică firmei o amendă de 325.000 forinți aprox. 835 euro.
Conform Decretului 156/2009, art. 100 F4” din anexa 3. (3. melléklet) – „neorganizarea muncii conducătorilor auto în așa fel încât conducătorii auto să poată reveni la centrul operațional al angajatorului sau la locul de reședință al conducătorilor auto” se sancționează cu 325.000,00 forinți.
Dacă anul trecut, pe procesele verbale care au ajuns la UNTRR, încheiate de autoritățile din Ungaria amenzile erau aplicate în baza art. 8a din Regulamentul 561/2006 coroborat cu art. 8 pct. 6b, acum ungurii aplică amenzi doar în baza articolului 8a.
La controalele de anul trecut șoferii opriți în trafic nu respectaseră art. 8 alin. 6, pct. 6 și anume, șoferii se întorceau acasă după 4 săptămâni în care nu avuseseră repaus săptămânal normal, ci redus și ar fi trebuit ca întoarcerea lor acasă să se facă mai devreme de 4 săptămâni.
Din nefericire, dacă un șofer a ales să petreacă repausul săptămânal normal în alt stat membru UE și se întoarce în țară după 6 săptămâni, la un control în trafic în Ungaria autoritățile nu vor să se uite pe documente și aplică direct amenda. În acest caz, firmele de transport trebuie să conteste PVCC în instanță.
Sunt firme de transport care de la începutul anului au primit deja 4 - 5 amenzi.
Anul acesta amenzile aplicate de unguri au fost doar în baza articolului 8a, și anume: Întreprinderile de transport organizează activitatea conducătorilor auto în aşa fel încât aceştia să poată în fiecare perioadă de patru săptămâni consecutive să se întoarcă la centrul operaţional al angajatorului unde se află locul normal de staţionare al conducătorului auto şi unde începe perioada de repaus săptămânal a conducătorului auto, în statul membru de stabilire al angajatorului, sau să se întoarcă la locul de reşedinţă al conducătorului auto, pentru a petrece cel puţin o perioadă de repaus săptămânal normală sau o perioadă de repaus săptămânal de peste 45 de ore luată în compensaţie pentru perioade de repaus săptămânal reduse.
Cu toate acestea, în cazul în care conducătorul auto a efectuat două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în conformitate cu alineatul (6), întreprinderea de transport organizează activitatea conducătorului auto în aşa fel încât acesta să poată să se întoarcă înainte de începutul perioadei de repaus săptămânal normale de peste 45 de ore luată în compensaţie.
Întreprinderea de transport documentează modul în care îşi îndeplineşte această obligaţie şi păstrează documentaţia la sediu pentru a o prezenta la cererea autorităţilor de control.
Art. 8 alin. 6 prevede (6) În oricare două săptămâni consecutive, un conducător auto trebuie să efectueze cel puţin:
a)două perioade de repaus săptămânal normale;
sau
b)o perioadă de repaus săptămânal normală şi o perioadă de repaus săptămânal redusă de cel puţin 24 de ore.
O perioadă de repaus săptămânal începe nu mai târziu de sfârşitul a şase perioade de 24 de ore de la încheierea perioadei de repaus săptămânal precedente.
Prin derogare de la primul paragraf, un conducător auto care efectuează operaţiuni de transport internaţional de mărfuri POATE, în afara statului membru de stabilire, să efectueze două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive, cu condiţia ca, în oricare patru săptămâni consecutive, acel conducător auto să efectueze cel puţin patru perioade de repaus săptămânal dintre care cel puţin două perioade de repaus săptămânal să fie perioade de repaus săptămânal normale.
În sensul prezentului alineat, se consideră că un conducător auto efectuează operaţiuni de transport internaţional în cazul în care conducătorul auto începe cele două perioade de repaus săptămânal reduse consecutive în afara statului membru de stabilire al angajatorului şi a ţării în care se află locul de reşedinţă al conducătorului auto.
(6b) Orice reducere a perioadei de repaus săptămânal se compensează cu o perioadă de repaus echivalentă luată în bloc, înainte de sfârşitul celei de a treia săptămâni care urmează săptămânii în cauză.
În cazul în care au fost efectuate consecutiv două perioade de repaus săptămânal reduse în conformitate cu alineatul (6) al treilea paragraf, următoarea perioadă de repaus săptămânal este precedată de o perioadă de repaus luată drept compensaţie pentru cele două perioade de repaus săptămânal reduse.
Pentru mai multe informații: lorena.sandu@untrr.ro