La art. Art.LXI 1. din Proiectul de Lege privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung se introduce o obligație nouă pentru firmele de transport e-Sigiliu.
În vederea asigurării respectării trasabilității transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul României se instituie Sistemul național RO e-Sigiliu.
2. Sistemul național RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice și a unei aplicații informatice care permite autorităţilor competente determinarea potenţialelor puncte de deturnare a transporturilor
rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea sunt aflate în tranzit sau au ca destinație finală un operator economic de pe teritoriul național.
3. Prin dispozitive electronice se înțelege sigiliul inteligent care înregistrează date și transmite informații de stare și poziție către aplicația informatică în vederea urmăririi deplasării pe cale rutieră a bunurilor.
4. Aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul național se realizează de către Agenția Națională de Administrare Fiscală și Autoritatea Vamală Română în baza unei analize de risc. Procedura privind stabilirea criteriilor de risc, aplicarea sigiliilor inteligente și monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri sunt stabilite prin ordin comun elaborat în termen de 60 zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României.
5. Sistemul național RO e-Sigiliu este utilizat și gestionat de către Ministerul Finanțelor prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, Autoritatea Vamală Română și Centrul Național pentru Informații Financiare.
6. În cazul aplicării de sigilii inteligente pe mijloacele de transport, conducătorul auto are obligația asigurării integrității acestora.
7. Neîndeplinirea de către conducătorul auto a obligației prevăzute la pct.6 constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune și se sancționează cu amendă de la 20.000 la 50.000 lei.
De ce e-Sigiliu când avem e-Transport?
e-Sigiliu va monitoriza transportul mărfurilor pe cale rutieră și posibilele puncte de „deturnare”.
De exemplu, mărfurile care conform documentelor de transport, ar trebui să tranziteze România, dar în realitate sunt vândute fără factură în România.
e-Transport vizează doar transporturile de bunuri riscante din punct de vedere fiscal.
În cazul e-Transport, responsabilitatea este a furnizorului/clientului, în timp ce, în cazul e-Sigiliu, responsabilitatea o să cadă numai pe șoferii transportatorilor.
Pe teritoriul României, e-Sigiliul va fi o problemă foarte mare pentru șoferi întrucât nu există parcări securizate și intr-o parcare pe marginea drumului se poate întâmpla orice.
Pentru mai multe infomatii: aici
Așteptăm observațiile dv pe acest proiect de lege pe adresa de e-mail: Lorena.sandu@untrr.ro