Ministerul Transporturilor a publicat pe site Ordinul pentru aprobarea Reglementărilor privind condițiile de instalare, reparare și inspecție a tahografelor utilizate în transporturile rutiere ori a limitatoarelor de viteză care echipează autovehiculele, precum și autorizarea operatorilor economici care desfășoară astfel de activități – RNTR 8.
RNTR 8 prevede condițiile de funcționare a atelierelor pentru instalarea, repararea sau inspecţia tahografelor ori a limitatoarelor de viteză (ATLV).
Dată publicare: 05.11 2024
Scurtă descriere
Ordinului ministrului transporturilor și infrastructurii nr. 181/2008 pentru aprobarea Reglementărilor privind condițiile de montare, reparare și verificare a tahografelor și a limitatoarelor de viteză, precum și de autorizare a operatorilor economici care desfășoară astfel de activități - RNTR 8, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 147 din 27.02.2008 a înlocuit OMTCT/OMEC nr. 1.366/577/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, condiţiile de montare, reparare şi verificare a tahografelor şi a limitatoarelor de viteză, precum şi normele de autorizare a agenţilor economici care verifică, montează şi/sau repară tahografe şi limitatoare de viteză abrogat de OMT/OMEF nr. 343/1.064/2008.
Emis pentru punerea în aplicare a HG nr. 899/2003 privind stabilirea condițiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum și a condițiilor de montare, reparare, reglare și verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere și a limitatoarelor de viteză, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 588 din 19.08.2003, OMT nr. 181/2008 a avut drept scop actualizarea prevederilor aferente activităților respective, în contextul preluării integrale a atribuțiilor specifice de către Ministerul Transporturilor.
În anul 2018 a fost adoptată HG nr. 693/2018 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 899/2003 privind stabilirea condițiilor referitoare la aprobarea de model pentru aparatul de control în transporturile rutiere, la omologarea de tip a limitatoarelor de viteză, precum și a condițiilor de montare, reparare, reglare și verificare a aparatelor de control în transporturile rutiere și a limitatoarelor de viteză, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 779 din 11.09.2018, având drept scop principal actualizarea unor prevederi aplicabile în raport cu legislația specifică a Uniunii Europene.
Pentru punerea în aplicare a HG nr. 693/2018 a fost emis OMT nr. 1.333/2019 privind modificarea Ordinului ministrului transporturilor nr. 181/2008 pentru aprobarea Reglementărilor privind condițiile de montare, reparare și verificare a tahografelor și a limitatoarelor de viteză, precum și de autorizare a operatorilor economici care desfășoară astfel de activități - RNTR 8, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 835 și 835 bis din 15 octombrie 2019.
Ulterior, OMT nr. 181/2008 a mai fost modificat prin OMTIC nr. 960/2020 pentru modificarea unor acte normative cu privire la prevederile referitoare la profesiile reglementate pentru care Regia Autonomă „Registrul Auto Român” este autoritate competentă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 21.05.2020, care a avut drept scop introducerea prevederilor referitoare la recunoașterea unor calificări profesionale, inclusiv cea de persoană care efectuează inspecția tahografelor.
La data de 26.09.2024, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 966, a fost publicată Sentința nr. 127/09.10.2023 a Curții de Apel Târgu Mureș, Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal, prin care a fost dispusă anularea OMT nr. 1.333/2019.
Una dintre prevederile cele mai importante introduse prin HG nr. 693/2018 a fost cea care instituia cerința atestării de către Registrul Auto Român - RAR a competenței profesionale a personalului operatorilor economici autorizați care efectuează inspecția tahografelor, fiind necesară și absolvirea prealabilă a unui program de instruire specific.
În consecință, OMT nr. 1.333/2019 stabilea cerințele de agreare a operatorilor economici care puteau efectua programele de instruire menționate, precum și cerințele privind atestarea personalului respectiv de către RAR.
Prin anularea OMT nr. 1.333/2019 au fost anulate și prevederile menționate, ceea ce a avut ca efect încetarea activităților RAR de agreare a operatorilor economici care pot efectua programele de instruire menționate, precum și a activităților RAR de atestare a personalului respectiv.
Încetarea activităților RAR menționate conduce la:
- imposibilitatea reagreării operatorilor economici care pot efectua programe de instruire;
- imposibilitatea agreării de noi operatori economici care să poată efectua programe de instruire;
- imposibilitatea reatestării personalului care efectuează inspecția tahografelor;
- imposibilitatea atestării de personal nou care să poată efectua inspecția tahografelor.
În consecință, din motivele menționate, este posibilă încetarea treptată a activității operatorilor economici autorizați care efectuează activitatea de inspecție a tahografelor (pe măsura expirării atestatelor personalului care efectuează inspecția tahografelor) și ulterior creșterea timpilor de așteptare și a costurilor pentru inspecția tahografelor autovehiculelor deținute de operatorii de transport persoane și marfă (pe măsura încetării activității operatorilor economici autorizați care efectuează activitatea de inspecție a tahografelor), iar la limită chiar imposibilitatea utilizării acestor autovehicule (în cazul imposibilității efectuării inspecției tahografului din dotare). De asemenea, autovehiculele existente nu vor mai putea fi reechipate cu noi tahografe, în conformitate cu legislația Uniunii Europene (tahograful inteligent versiunea 2).
Pentru evitarea situațiilor menționate anterior, soluția cea mai rapidă care poate fi pusă în aplicare este cea a elaborării unui nou ordin de ministru, bazat pe forma OMT nr. 181/2008 în vigoare la data pronunțării Sentinței nr. 127/09.10.2023, cu reanalizarea prevederilor punctuale pentru care a fost atacat OMT nr. 1.333/2019 în justiție, în măsura în care acestea nu contravin HG nr. 899/2003.
Prin noul ordin, în raport cu OMT nr. 181/2008 în vigoare la data pronunțării Sentinței nr. 127/09.10.2023, ținându-se cont de prevederile punctuale pentru care a fost atacat OMT nr. 1.333/2019 în justiție, precum și de anumite recomandări ale Consiliului Concurenței, au fost avute în vedere:
- posibilitatea operatorilor economici de cooperare și cu alți reprezentanți ai unui producător de tahografe și/sau limitatoare de viteză, nu numai cu cei din România;
- eliminarea necesității abilitării din partea producătorului tahografelor și/sau a limitatoarelor de viteză ori a reprezentantului acestora pentru România, pentru activitatea de instalare și/sau reparare;
- posibilitatea inspecției tahografelor inteligente și cu utilizarea atelierelor mobile;
- eliminarea restricției teritoriale de utilizare a atelierelor mobile;
- eliminarea restricțiilor privind procurarea pieselor de schimb;
- posibilitatea efectuării programului de instruire a personalului pentru inspecția tahografelor inteligente de orice operator economic agreat;
- simplificarea reatestării persoanelor care efectuează inspecția tahografelor inteligente.
Pentru o aplicare mai eficientă a RNTR 8, au fost de asemenea eliminate toate prevederile care se regăsesc în HG nr. 899/2003 și au fost clarificate unele prevederi (cum ar fi cele referitoare la tahografele reintegrate, definite ca tahografele deconectate de la sursa de alimentare cu electricitate și de la alte componente ale instalației unui autovehicul în vederea instalării pe un alt autovehicul, precum și modul de aplicare a prevederilor RNTR 8 în funcție de fiecare generație și versiune de tahograf).
Având în verdere relaxarea cerințelor aplicabile, pentru a se menține nivelul corespunzător al activității de inspecție a tahografelor, a fost introdusă posibilitatea utilizării de către RAR la agrearea centrelor de instruire a unui test practic care să ateste capacitatea instruirii corecte a personalului pentru orice combinație tip tahograf/tip dispozitiv de inspecție.
Documentaţia aferentă proiectului de act normativ include:
Propuneri, sugestii: lorena.sandu@untrr.ro